Мова — система одиниць спілкування і
правил їх функціонування.
Іншими словами, мова — це інвентар
(словник) і граматика, які існують у потенції, в можливості.
Мовлення — конкретно застосована мова,
засоби спілкування в їх реалізації.
До мовлення належать говоріння
(мовленнєвий акт) і результати говоріння (текст). Правомірно говорити про
мовлення окремої людини, про мовлення молоді, усне побутове мовлення, художнє
мовлення тощо. Усе це — різне використання можливостей мови.
Для того щоб краще зрозуміти різницю між
мовою і мовленням, Ф. де Соссюр наводив аналогію з шахами. Шахова дошка, шахові
фігури та правила шахової гри — мова; конкретне розігрування шахової партії —
мовлення.
Загалом мову і мовлення розрізняють за
такими параметрами:
1.
Мова — явище загальне, абстрактне; мовлення — конкретне. Загальне (мова)
реалізується в конкретному (мовленні). Конкретність мовлення виявляється в
тому, що його можна чути, записати на магнітну стрічку, бачити і прочитати
(якщо йдеться про текст). Мову безпосередньо спостерігати неможливо. Саме тому
лінгвіст має справу з мовленням (вивчає звучне мовлення або тексти). Завдання
лінгвіста "добути" з мовлення мову.
2. Мова — явище відносно стабільне,
довговічне, загальноприйняте; мовлення — динамічне (рухливе), випадкове й
унікальне. Так, наприклад, сучасна українська літературна мова охоплює період
від І. Котляревського до наших днів, її норми (орфоепічні, орфографічні,
лексичні та граматичні) є відносно стабільними й загальноприйнятими. У мові
немає помилок, у ній усе правильно. У мовленні люди можуть припускатися
помилок. Мову можна порівняти з написаною композитором симфонією. Під час
виконання симфонії (мовлення) хтось із музикантів помилково може
"взяти" не ту ноту. Зрештою, і весь твір по-своєму може бути
"прочитаний" і зінтерпретований диригентом.
Унікальність мовлення полягає у
своєрідному використанні мовних засобів, у вживанні оказіональних (випадкових)
слів, словоформ, словосполучень тощо. Наприклад, в одній поезії І. Драча є така
фраза: Вагітна скрипка стане породіллю. Українська мова словосполучення вагітна
скрипка не допускає, однак в оказіональному поетичному мовленні І. Драча воно
виявилося високохудожнім та ефективним (яскраво передає ситуацію очікування гри
на скрипці, бажання скрипаля відтворити, а слухача почути її мелодійні звуки).
Чи візьмемо єсенінське Отговорила роща золотая березовым веселым языком. У
російські мові немає словосполучень роща отговорила, березовый язык, але в
мовленні С. Єсеніна такі "порушення" мовних норм стають яскравим
художнім засобом.
3.
Мова — явище психічне, а мовлення — психофізичне. Мова існує в
індивідуальних мозках, у душах, у психіці людей, які становлять певну мовну
спільність. Мовлення, крім психічного, має ще фізичний (фізіологічний) аспект,
пов'язаний із його породженням і сприйманням. Особливо помітний цей аспект при
звуковій (акустичній і фізіологічній) характеристиці мовлення. Мовлення можна
характеризувати за темпом, тембром, тривалістю, гучністю, артикуляційною
чіткістю, акцентом тощо.
4.
Мовлення — лінійне, мова — нелінійна. Мовлення розгортається в часі. Для
того щоб вимовити якусь фразу, потрібен певний часовий проміжок, бо слова
вимовляються послідовно одне за одним. А в мові всі звуки, слова, словоформи
тощо існують одночасно. На відміну від мовлення, мова має ієрархічну будову.
Дехто з мовознавців протиставляє мову
мовленню, як соціальне індивідуальному. Насправді і мова, і мовлення — явища
соціальні, бо основна функція мови — бути засобом спілкування, і люди
розмовляють (користуються мовленням) не для того, щоб демонструвати своє вміння
говорити, а щоб передати комусь якусь інформацію. Щоправда, мовлення має й
індивідуальний аспект. Воно є індивідуальним за виконанням, завжди належить
конкретним людям. Індивідуальність мовлення проступає у відборі мовних елементів,
в улюблених синтаксичних конструкціях, у частотності вживання мовних засобів, у
мимовільних чи навмисних порушеннях мовних норм тощо.
З історичного погляду мовлення первинне,
а мова вторинна. Спершу виникали в мовленні окремі слова, фрази тощо, а згодом
із фактів мовлення склалася мова. З погляду сучасності, навпаки, мовлення
твориться з фактів мови: для вираження думки мовець відбирає з мови необхідні
мовні одиниці й оформляє їх у фразу за наявними в мові граматичними правилами.
Однак слід пам'ятати, що мова і мовлення
тісно пов'язані між собою: мова не тільки породжує мовлення, стримує його
неспинну стихію, а й живиться ним, змінюється, розвивається під його впливом. У
мовленні з'являється нове, оказіональне, яке з часом може проникнути в мову, стати
фактом мови.
Мовленнєву діяльність, а саме психічні
закономірності породження та сприйняття мовлення, механізми, які керують цими
процесами і забезпечують оволодіння мовою, а також мовну здатність людини в
контексті її психічних та інтелектуальних здібностей вивчає психолінгвістика,
яка виокремилася як лінгвістична дисципліна в середині XX ст.
Комментариев нет:
Отправить комментарий